Už takmer rok a pol môžeme využívať cestovanie vlakmi úplne zadarmo. Je to však skutočne výhodou?
Od 17. novembra 2014 môžu bezplatne jazdiť vlakmi všetky deti do 15 rokov, študenti denného štúdia do 26 rokov, rovnako aj všetci dôchodcovia, ktorí majú priznaný akýkoľvek dôchodok na základe zákona o sociálnom poistení. Dokopy tak nadobudlo nárok na bezplatnú dopravu približne 2,5 milióna ľudí. Podmienkou využitia je zaregistrovanie sa do osobitného systému ZSSK a získanie preukazu na bezplatnú dopravy. Bezplatne možno cestovať v regionálnej aj diaľkovej železničnej doprave na území Slovenskej republiky, pričom platí povinnosť mať zabezpečený nulový lístok na každú jazdu. Ak takýto lístok nemáte, môžete očakávať pokutu. Našťastie pre tých zábudlivejších je na stránke Železničnej spoločnosti Slovensko možnosť zakúpenia si lístka elektronicky.
Po zavedení bezplatného cestovania sa Slovensko rozdelilo na dva tábory. Niektorí toto zvýhodnenie prijali, iní sa postavili na odpor a začali spisovať petíciu, v ktorej žiadali vládu aby investované peniaze do vlakov zadarmo použila na iné účely. Podpísalo ju približne 30-tisíc ľudí. K veľkým odporcom sa samozrejme zaradili súkromní dopravcovia. Konkrétne spoločnosť RegioJet bola nútená obmedziť spoje na trase Bratislava – Košice a späť. Ďalej obvinili štátneho dopravcu z toho, že poškodzuje súkromníka. A to sa ani nie je čo čudovať. Mám však za to, že väčšina ľudí, ktorí majú možnosť cestovať zadarmo už vyskúšala aj platenú alternatívu RegioJetu. Komfort, služby a servis je skutočne neporovnateľný. Kým vlaky ZSSK sú staré a nepohodlné (česť výnimkám), v žltých vlakoch RegioJetu si pohodlne sadnete, môžete si prečítať dennú tlač a budete aj ponúknutí teplým nápojom. A to všetko je v cene lístka. Nehovoriac o ďalších stravovacích služieb, ktoré si za príplatok môžete dopriať.
Vlaky zadarmo určite poskytujú výhodu pre tých, ktorí cestujú kratšie trasy a nepotrpia si na komfort. Avšak, pri štvorhodinovej ceste je skutočne výhodnejšie si za komfort priplatiť. Vyzerá to tak, že ďalšie štyri roky sa s bezplatnosťou vlakov nič zásadné robiť nebude, a tak treba dúfať, že súkromného dopravcu táto skutočnosť nijakým spôsobom nepoloží.
Statny prepravca platí obrovský kolos ...
Súkromníkovi nejde o prepravu, ale ...
No a prečo ich Regiojet nenasadil ...
To je pravda, ale keby ich jazdilo ...
Beriem, že ano,dostaneš za tú istú ...
Celá debata | RSS tejto debaty